Geen mobiel netwerk met Proximus

Geen mobiel netwerk met Proximus

Heeft uw provider Proximus geen mobiel netwerk? Of maakt u gebruik van één van de providers die gebruik maakt van het netwerk van Proximus, zoals Scarlet, Tango, Telindus en BICS. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Het kan te maken hebben met een storing bij Proximus, instellingen van uw mobiel of andere oorzaken van buitenaf.

 

 

1. Storing Proximus

Heeft u geen mobiel netwerk van Proximus, dan kan het zo zijn dan alle gebruikers van Proximus geen mobiel netwerk hebben. Dit zou kunnen komen door een storing. Alle actuele Proximus storingen kunnen bekeken worden via de Proximus website. U kunt de Proximus storing ook melden via de website. 

Blijkt dat er geen storing is bij Proximus, maar u ook geen mobiel netwerk heeft? Dan ligt het misschien aan de instellingen van uw mobiel.

 

 

2. Instellingen mobiele telefoon

U heeft nog steeds geen mobiel netwerk bij Proximus. De kans bestaat dat uw instellingen verkeerd staan. Meestal is het probleem dan ook eenvoudig op te lossen.

 

Stap 1. Herstart toestel

Het komt vaak voor dat elektronische toestellen weleens problemen ondervinden, dus ook uw gsm of smartphone. Schakel het toestel voor 30 seconde uit en zet het weer aan.

 

Stap 2. Controleer mobiel netwerk Proximus op toestel

Bekijk uw mobiele netwerk symbool. Heeft u geen mobiel netwerk dan kunt u uw vliegtuigmodus controleren. Als deze ingeschakeld is, kunt u deze uitschakelen.

Maakt u gebruik van het mobiele netwerk van Proximus, maar ziet u een andere of geen provider staan? Dan kunt u deze ook handmatig instellen. U kunt dan kiezen voor het mobiele netwerk van Proximus.

Heeft u zwak mobiel netwerk van Proximus? Test dan uw mobiel op andere plaatsen, liefst buiten. Heeft u binnen (bijna) geen mobiel netwerk van Proximus, maar buiten wel? Lees dan meer over de factoren van buitenaf.

 

Stap 3. Controleer uw simkaart

De laatste stap is het testen van uw simkaart in een ander toestel. Als uw simkaart in een ander toestel wel werkt, dan is er een probleem met uw toestel. Neem dan contact op met uw fabrikant of reset uw toestel naar de fabrieksinstellingen. Let op: Het resetten van uw toestel kan ervoor zorgen dat uw gegevens verloren gaan.

Werkt uw simkaart in een ander toestel niet, neem dan contact op met Proximus. Wellicht kunt u een nieuwe simkaart krijgen.

 

3. Oorzaken van buitenaf

Hebben geen van de bovenstaande oplossingen geholpen, dan heeft het waarschijnlijk te maken met factoren van buitenaf. Er zijn verschillende opties mogelijk. Zo bent u wellicht heel ver verwijderd van de dichtstbijzijnde zendmast, is het gebouw waarin u zich bevindt enorm goed geïsoleerd, bevind u zich in een buitengebied of staan er obstakels tussen u en de zendmast.

 

1. Afstand van de zendmast

Dat u bij Proximus geen mobiel netwerk heeft kan te maken hebben met de afstand tussen u en de dichtstbijzijnde Proximus zendmast. Hoe verder u zich bevindt van de zendmast, hoe meer afstand het signaal moet afleggen en hoe meer signaal er verloren gaat.

Proximus is verplicht België grotendeels te voorzien van mobiel netwerk. Toch lukt dat niet altijd en in buitengebieden is de zendmast vaak nog verder verwijderd. U kunt via het BIPT bekijken waar uw Proximus zendmast zich bevindt.

 

2. Isolatie van gebouw

Het kan zo zijn dat u buiten wel mobiel netwerk van Proximus heeft, maar binnen geen. Dit kan komen door de isolatie van het pand. Isolatie zorgt er niet alleen voor dat de kou niet door het pand heen kan dringen, maar ook het signaal niet. U zult merken dat u wellicht bij een raam iets beter signaal heeft.

Proximus is namelijk niet verplicht binnenshuis u te voorzien van signaal, alleen buitenshuis. Hierdoor hebben veel goed geïsoleerde huishoudens die gebruik maken van Proximus geen mobiel netwerk.

 

3. U bevindt zich in een buitengebied

We hadden het net al even over de afstand van de zendmasten, wat in een buitengebied vaak het probleem is, maar een ander veelvoorkomende oorzaak is een boom. Bomen absorberen het signaal enorm waarom u als gebruiker van Proximus geen mobiel netwerk heeft. U zult merken dat als de bladeren van de bomen gaan vallen uw mobiele netwerk beter is. Dit komt doordat er dan minder massa is om het signaal te absorberen.

 

4. Obstakels tussen u en zendmast

Het laatste veelvoorkomende probleem waardoor u als gebruiker van Proximus geen mobiel netwerk heeft, komt doordat er wellicht te veel obstakels tussen u en de zendmast in staan. Denk bijvoorbeeld aan een heuvel of een heel groot gebouw. Signaal weerkaatst hierop en kan ervoor zorgen dat u geen mobiel netwerk heeft.

 

4. Oplossing

Helaas kunnen wij weinig veranderen aan al deze factoren van buitenaf. Wel kunnen we een oplossing bieden die deze problemen omzeilt, namelijk een repeater. Een repeater set bestaat uit vier soorten onderdelen. Om te beginnen met de buitenantenne, die het signaal opvangt. Hoe slechter uw signaal hoe sterker de buitenantenne.

Het signaal wordt vervolgens naar binnen naar de repeater gebracht met behulp van een coaxkabel. Deze coaxkabel verbindt u met de repeater. De repeater is in staat het inkomende signaal vanaf de buitenantenne te versterken.

Van de repeater gaat het versterkte signaal naar de binnenantenne. De binnenantenne verspreid het versterkte signaal. U kunt kiezen voor één binnenantenne of meerdere wanneer u een groter oppervlak moet voorzien van signaal. Houd er rekening mee dat in een optimaal scenario één binnenantenne ongeveer goed is voor 300m2.

Meer weten over hoe u signaal creëert en onze repeaters? Lees dan ons blog over waarom u geen mobiel bereik heeft (alle providers).